Engelsk har to tider, simpel tid og udvidet tid. Begge tider har formerne nutid, datid, førnutid, førdatid og fremtid.
Simpel tid
Simpel tid kendes på, at den i handleform bøjes uden hjælpeudsagnsord i nutid og datid, se skema I.
Bøjet i simpel tid udtrykker udsagnsordet en afsluttet handling, en regelmæssig begivenhed eller en evig sandhed.
Udvidet tid
Udvidet tid dannes ved brug af hjælpeudsagnsordet to be og hovedudsagnsordets lange tillægsform, ing-formen. I udvidet tid udtrykker udsagnsordet handlingen som en proces, et forløb eller en udvikling uden begyndelse eller ende.
Aspekt
Aspekt er den grammatiske betegnelse for denne forskel mellem de to tider, altså forskellen på, hvordan du anskuer tidsaspektet i din sætning.
Skema I: Bøjningsformer i simpel tid – det regelmæssige udsagnsord to help:
Grundled | Nutid | Datid | Førnutid |
---|---|---|---|
I | help | helped | have helped |
You | help | helped | have helped |
He/she/it | helps | helped | has helped |
We | help | helped | have helped |
You | help | helped | have helped |
They | help | helped | have helped |
Skema I – fortsat: Bøjningsformer i simpel tid – det regelmæssige udsagnsord to help:
Grundled | Førdatid | Fremtid |
---|---|---|
I | had helped | shall help |
You | had helped | will help |
He/she/it | had helped | will help |
We | had helped | shall help |
You | had helped | will help |
They | had helped | will help |
Eksempel på Simpel og Udvidet tid:
Simpel tid: Ask the bobby, he’ll help (= that’s his job/standard procedure).
Udvidet tid: The bobby is helping somebody (= wait till he’s free).
High Alert!
En rigtig danskerfælde er spørgsmålet ”Hvad laver du?” Hvis du spørger: ”What are you doing”, spørger du om, hvad der sker lige for øjnene af dig. Men spørger du: ”What do you do”, spørger du om personens arbejde. Prøv at lave dig et sætningspar, som du kan huske forskellen på, f.eks.
What do you do? I’m an aid worker in Dafur.
What are you doing? Helping to empty the bar, Stupid!
Tommelfingerregel
Du skal vælge simpel tid i sætninger, hvor du også bruger – eller ønsker, at læseren skal underforstå – ord af typen ofte, tit, regelmæssigt, ugentligt, årligt, gerne, altid, som regel.
Du skal vælge udvidet tid, hvis du også bruger ord som – eller ønsker at antyde betydninger som – sidde/stå/ligge og…, have gang i…, være ved at/i færd med….
Skema II: Bøjningsformer i udvidet tid – det regelmæssige udsagnsord to help:
Grundled | Nutid | Datid | Førnutid |
---|---|---|---|
I | am helping | was helping | have been helping |
You | are helping | were helping | have been helping |
He/she/it | is helping | was helping | has been helping |
We | are helping | were helping | have been helping |
You | are helping | were helping | have been helping |
They | are helping | were helping | have been helping |
Skema II – fortsat: Bøjningsformer i udvidet tid – det regelmæssige udsagnsord to help:
Grundled | Førdatid | Fremtid |
---|---|---|
I | had been helping | shall be helping |
You | had been helping | will be helping |
He/she/it | had been helping | will be helping |
We | had been helping | shall be helping |
You | had been helping | will be helping |
They | had been helping | will be helping |
Bemærk
Hvis du forestiller dig, at vi afleder en navnemåde af to help, som hedder to be helping, er bøjningen let at holde styr på. Du bøjer bare to be og fastholder helping hele vejen igennem.
Visit WizzGrammar.com for more about English grammar in English